17. 11. 2002.
Ретко се у православном традиционалном живопису
на једном месту може наћи таква хигијена духовне и уметничке снаге,
ослојен и продубљен канон са личном поетиком фрескописца, као на
морачком живопису попа Страхиње из Будимља. Судећи по мајсторству
израде, Страхиња је с разлогом носио харизму зографа свога времена,
јер је даром и цртачким умећем ушао у суштину визуелне теологије
и иконософије, показујући да су теолошка мисао и уметност недељиви.
Страхиња је осетио да је цртачки звук најбоље средство да се искаже
склад између форме и садржаја којима се тежи представити "неизрецива
искра Божанске лепоте". Сублимиран, јасан, једноставан а животан
и непосредан цртеж одувек је био циљ и тежња уметника. Цртеж намеће
концентрацију, једноставност, чистоту израза, њиме се открива и
показује сензибилитет, таленат, образовање и личност аутора.
Композициони кључ
Страхињин склад, постигнут цртачким ткањем и теолошком сређеношћу,
прија очима и оних који нису литургијски образовани. Сведеним цртежом
прављени портрети у проскомидији, овлаш бојени земљаним пигментима,
дали су педесетих година двадесетог века подстицај и идеју педесетих
година двадесетог века тадашњим студентима београдске Ликовне академије,
који су радили конзервацију овог живописа, да се почну бавити цртежом
као независном дисциплином. Историја београдске цртачке школе почиње
у Морачи са Драганом Лубардом и Урошем Тошковићем.
Овај предак наше савремене уметности у Богонадахнутим промишљањима
- невелики али архитектонски складан простор проскомидије схватио
је као место за једну композицију.
Први услов за успех дела је: како је компонована и колико јасно
и квалитетно доживљена идеја која се реализује.
Сви шавови Страхињине композиције у Морачи јасни су и видљиви.
Тај идејни и композициони кључ налази се у свештеној радњи која
се догађа у проскомидији, иза затворених двери и завесе, далеко
од погледа присутних у цркви.
Свештена радња у проскомидији, после прања руку, почиње сједињењем
свештеника за жртвеником са пророчким мислима која најављују будуће
рођење и жртву, наставља се издвајањем просфора /хлеба који у почетку
представља Тело Христово а затим ће се у њега претворити; а завршава
речима: "Телом си био у Гробу а душом у аду као Бог, у рају
са разбојником, а на престолу, Христе, са Оцем и Духом, Ти који
се не даш описати а све испуњаваш".
Ако занемаримо хоризонталне бордуре, јер их Страхиња користи да
би раздвојио зоне а не да буду рам за поједине сцене, ова целина
је компонована распоредом од педесет фигура и осамнаест портрета.
Центар композиције је горе на своду, на небу, а композициони вектори
путују од центра доле и враћају се од земље ка центру. Набоје или
цртачка чворишта поставио је поред центра, високо на последњим зонама
северног и јужног зида. Ликовни слојеви: апстрактна густина цртачке
силе, вектори и чворишта у зонама које припадају небу (а цео олтар,
као и црква, припада небу) објашњавају Страхињину теологију и сами
литургијски чин који у себи сажима свету тајну и библијске приче.
Равноправност доживљеног и промишљеност ликовног и дубоко познавање
литургијског дају овој православној иконографији пуноћу и светост.
На средини свода у кругу насликан је Христос Логос - Премудрост
Божја окружен са седам Дарова Духа Божјега. Облик круга који је
узет за центар композиције има лебдеће стање, а вектори круга из
центра идеално су једнаки. Круг је савршен облик који влада простором
што одговара савршеној представи идеалне, невиђене и неизрециве
тајновите силе Логоса.
"Логос је најскровитија, најунутрашњија, најсветовнија тајна
која не може бити објашњена јер не може бити показана ако се сама
не покаже".
Круг може да се окреће и обрће а да не претрпи никакву промену.
Круг у контексту композиције је потпун и стабилан, он се не прилагођава
него приморава све друге облике да му се саобразе.
Логос - Премудрост Божја, седи на златним дугама, симболима мостова
између неба и земље, благосиља стране света и прстима десне руке
показује своју троичност. То што Христос Логос седи на четири дуге,
као на свом престолу, Страхиња је означио Логоса као створитеља
света и Господа Неба и земље. Лик Христоса Логоса - Премудрости
Божје насликан је у оном добу које Руси називају подрасток а то
је узраст на којем православни сликају анђеле.
Дарови Духа Божјега
Дарови Духа Божјега, представљени као полунаги анђели, у "вечном
мирујућем покрету" појачавају динамику круга и истичу Логоса
у предњи план. Принцип да централно место буде самостално у просторном
контексту а да уједно буде не само саставни него најважнији део
композиције, навео је Страхињу да одустане од решења његових претходника
где анђели придржавају круг око Логоса и тиме се изједначавају са
њим. Овим решењем добијена је убедљива превласт над другим сценама
и постигнуто да Логос постане чврста осовина и један велики центар
који испуња енергијом цео простор проскомидије, "јер је из
њега постао све што је постало".
Од седам Дарова Духа Божјег, два имају атрибуте: Дар Крепости Божје
- штит и Дар Духа Савета Божјег, који држи упаљену свећу.
Логично је да је Логос ногама окренут ка земљи а лицем према Светој
Трпези и пошто се круг само у једној тачки може ослонити на земљу
- најближи тој тачки је Дар Духа Крепости Божје. Између њега и Духа
Савета Божјег са упаљеном свећом, која је симбол духовног пламена
који се успиње на небо, налази се Дар Духа Сведенија (Разума) Божјег.
Да Страхиња у свом ослојеном теолошком умовању није буквално преузео
круг као шему по канону за приказивање трансценденталног и као облик
који се просторно удаљава од световне средине говори његова сликарска
палета. Одежде старозаветних пророка у угловима свода обојене су:
код Исаије - плаво зелено, Захарије - плаво црвено, Језикиља - зелено
црвено, Јоила - црвено плаво; тако је затворио бојом и бојеним односима
круг око Логоса који блешти топлим окером и цинобером. Са овим слојем
је још једном наглашена превласт Логоса који сам испуњава круг и
одређује тему свих елемената композиције.
Предраг Драговић