Помоћне археолошке наукеСтеван Л. Јевтић,
|
Налазишта |
Баранда Циглана |
Падеј Циглана |
Хоргош |
Колут |
Колут |
Падеј |
Добрица |
Културе |
|||||||
Просо |
40 |
19 |
31 |
41 |
56 |
30 |
31 |
Мухар |
28 |
26 |
6 |
24 |
23 |
11 |
14 |
Пшеница |
4 |
14 |
35 |
21 |
15 |
32 |
31 |
Раж |
|
|
8 |
2 |
|
1 |
|
Јечам |
|
3 |
2 |
|
|
2 |
10 |
Хељда |
4 |
|
8 |
|
|
5 |
3 |
Овас |
4 |
18 |
|
|
|
2 |
|
Сирак |
8 |
3 |
|
|
|
10 |
8 |
Сочиво |
|
|
|
8 |
|
2 |
|
Махуњаче |
|
|
|
|
3 |
|
|
Класасте траве |
12 |
14 |
10 |
2 |
3 |
3 |
3 |
Коров |
|
3 |
|
2 |
|
2 |
|
На основу наведених налаза може се закључити следеће: 1. На свим локалитетима од 4. до 9. века н. е. видимо да су главне културе за исхрану људи просо, пшеница, затим овас, јечам, раж и хељда; с том разликом што је у I епохи (4. век), главна прехрамбена култура просо, употребљаван за справљање каше, а додатне и пратеће културе су мухар, пшеница, јечам и овас. У II епохи (5-6. век) постоје разлике по локалитетима; на локалитетима "Баћан" и "Ритска долина" код Колута главна култура било је просо, а затим мухар и пшеница, односно пшеница и мухар, а на локалитетима Хоргош "Стуб 76" и Падеј "Вишњевача" главна култура била је пшеница, а иза ње просо, мухар, раж, хељда и јечам. Иако је проналазак, или чак откриће, печења хлеба датиран још у Стари Египат, у Европу је продро знатно касније, где дуго преовлађује употреба пшенице у виду куваног зрна или куване каше. Просо је било и остало као култура за брзо припремање хране у тежим животним условима, чак до дана данашњег, мада су пшеницу људи знатно рано запазили као хранљивију и комплетнију храну, мада теже сварљиву у односу на просо. Просу је по хранљивости и сварљивости приближна хељда, али је ризичнија за гајење. Пшеница је знатно конкретнија по хранљивости не само просу и хељди већ и ражи, овсу и јечму, нарочито јечму због плевичавости плодова, док се овас лакше издваја из плевица.
Са развојем секундарне технологије пшеница постепено преузима прво место, што је видљиво у III епохи (9. век), када заједно са другим правим житом (јечмом) знатно превазилази просо и сирак, који и даље имају важно место у исхрани људи.
Свим овим разликама су поред природне еволуције духа и технологије код староседелачког становништва на наведеним локалитетима вероватно допринели и разни утицаји са стране (номади, трговци, путници, мисионари, освајачи на краће или дуже време). Али је сигурно једно, да су становници наведених локалитета били стално и стабилно насељени као пољопривредници (ратари и сточари), јер је сигурно и то да само људи у сталним насељима имају разлога и времена да граде куће и израђују посуђе, као и да врше размену са пролазним случајним, привременим "гостима".
Стално насељени ратари и сточари који су на овим пространствима, у наведеним епохама гајили пшеницу, овас, јечам, раж, просо, сирак, били су Словени, на што указују данашњи словенски називи ових култура.
УДК: 5619497.1130'03/08"
On a few archaeological sites in the northern Serbia (Backa and Banat) on the pottery sherds and architectural remains the imprints and carbonized remains of seeds of millet, broomcorn, foxtail millet, barley, wheat, rye, oats, buckwheat as well as grain grass were discovered. In the earlier period the seeds of millet, broomcorn and foxtail millet have predominated, but later, with the development of secondary technology of food preparation the seeds of rye, barley, oats and finally wheat prevailed. This indicates that inhabitants of the mentioned areas were farmers and stockbreeders who were living in the permanent settlements closely connected to the soil and habitation while the others were transient and short staying guests. These permanently settled farmers and stockbreeders who in this area in the mentioned period cultivated above cited cereals were surely Slavs. This opinion is confirmed by the names of these cereals among the Slavs.
Translated by Mirjana Vukmanovic
©
2002. Редакција пројекта "Српска археологија" и носиоци
појединачних ауторских права. |